wtorek, 2 lipca 2019

Dyskurs literacki, czyli 15 pytań do Wojciecha Szwieca.

Witam serdecznie! 

Mam ogromną przyjemność przedstawić wam kolejny wywiad, lecz dzisiaj jest to pisarz, mianowicie Wojciech Szwiec – Autor takich tytułów jak "Miejsce", "Filmowe południe - Kino amatorskie na Górnym Śląsku'' oraz "Jednoaktówek", które można przeczytać na 

http://wojciechszwiec.blogspot.com/p/teksty-szwieca.html
Wywiad jest uzupełnieniem literackiego dyskursu, który współorganizuję w ramach Festiwalu PolskaEire na banhowie w Chebziu, w Rudzie Śląskiej.
Wszystkich zainteresowanych bezpośrednim spotkaniem z Wojciechem Szwiecem zapraszam na festiwal.
Szczegóły na  http://polskaeirefestiwal.pl/piatek.php


Poniżej przybliżę wam jego osobę.


Wojciech Szwiec ur. w 1978 roku. Kulturoznawca. Niezależny twórca filmowy i animator kultury. Trzykrotnie został laureatem konkursu literackiego na jednoaktówkę po śląsku. Autor książek i artykułów poświęconych filmowcom amatorom. Filmy krótkometrażowe realizowane przez Szwieca osadzone są głównie w tematyce śląskiej, niektóre można oglądać w internecie np.: „Miejsce”, "Czas zatrzymany Czas poruszony”. „Beboki mopliki i klamory”, „Misja Wolnego”, „Dieter Niebieski” czy „Cyklizm po śląsku”. Za swoje produkcje zdobył ponad 30 nagród na festiwalach filmów niezależnych w całym kraju.


Zapraszam na wywiad!


1 Czy są Wojtku w domowej biblioteczce pisarze, którzy mają jakieś szczególne znaczenie dla ciebie? Jeśli tak dlaczego?
Nie zbieram książek. Zachowuję tylko te, które są dla mnie ważne. Po 40 latach życia okazało się, że jest ich całkiem sporo. Wśród autorów jest uwielbianych przeze mnie na studiach był Horst Bienek i Roland Topor. Jako teatrolog lubię do dziś wracać do dramatów I tekstów klasycznych. Obecnie czytam Szczepana Twardocha, Marcina Melona, a synkowi Harego Pottera.
2 Książka, którą przeczytałeś jaką pierwszą w życiu?
Była to seria „Poczytaj mi mamo” - wydawano w niej książeczki z wierszykami Chotomskiej, Tuwima czy Brzechwy . Kiedy nauczyłem się czytać czytałem wszystko. Na spacerze z mamą zatrzymywałem się przed partyjnymi planszami propagandowymi , literowałem na głos i pytałem mamy co to znaczy partia, co to znaczy PZPR? Nie pamiętam jakie padały odpowiedzi.
3 Czy jest jakiś specjalny kąt gdzie tworzysz swoją książkę? Ewentualnie jakieś warunki muszą być spełnione aby lepiej się pracowało? 
Tylko komputer i cisza, dzięki której można się skupić na wątku, na myślach, które szybko przychodzą I odchodzą, a przelewanie ich na papier wymaga czasu i precyzji. To sprawia dużą przyjemność. Tego stanu nie da się osiągnąć w 5 minut. Żebym mógł cokolwiek napisać muszę narzucić sobie dyscyplinę. Potrzebuję kilka godzin . Kiedy już zrobię sobie kawy, siadam do kompa, coś tam sprawdzę na poczcie lub fejsie, zaczynam robotę I odpływam co raz bardziej.
4 Każdy dobry pisarz podobno robi plan.
Nie nazwałbym siebie pisarzem, nie robię tego zawodowo. Pisze teksty beletrystyczne, śląskie jednoaktówki, opowiastki do poczytania przed snem lub w podróży. Pisze też artykuły i książki poświęcone twórczości filmowców amatorów. „Filmowe południe. Kino amatorskie na Górnym Śląsku” to próba opisania pewnego środowiska twórców, artystów, którzy mieli duży wpływ na kulturę filmowa Górnego Ślaska. To dokumenty, wywiady, relacje zwykła historyczna robota. Zarówno przy tych beletrystycznych opowiastkach jak i w tekstach historycznych zawsze mam plan. Czasem nawet kilka planów. Są plany A i plany B, są pod plany i nad plany, szkielety, hasła wywoławcze i konspekty. To kod czytelny tylko dla mnie. Musi istnieć , inaczej strasznie byłbym się pogubił.
5 Ulubiony film, który na podstawie książki rozczarował twoją osobę?


Jako bajtel lubiłem “Pana samochodzika” - książki były świetne, a filmy z tym bohaterem nudziły mnie niemiłosiernie.
6 Czy poza książkami, jest coś, co również cię odpręża? Sprawia podobną przyjemność?
Od jakiegoś czasu bardzo dużo słucham audiobooków. Jestem od tego uzależniony czytam słuchając ok 50 książek rocznie. Składam dla relaksu stare, zabytkowe rowery jeżdżę po targach staroci szukając ram, kół, błotników, potem zamykam się w warsztacie i przywracam i dawny blask. Zakładam słuchawki i słucham co tam nowego napisali pan King, pani Tokarczuk czy choćby Pilipiuk - to hobby które odpręża. Czasem sam piszę, czasem sam realizuję filmy krótkometrażowe - to hobby nie odpręża, a raczej powoduje napięcie, wycina z rzeczywistości i powoduje, że nawet kiedy przestaje pisać albo przestaję składać , montować film to nadal jestem nieobecny, daleki myślami.
7 Ulubiony napój przy pisaniu?
Kawa albo Yerba
8 Jaka myśl przychodzi do głowy na widok czytelników podchodzących do twojej osoby?
Boje się ze zabieram Im czas. Oni mi zaufali , wzięli do ręki książkę zamiast posiedzieć przed tv lub skleić z dzieckiem model. Będą czytać. Czy ta historia ich zaspokoi? Może nie trzeba było jej opowiadać, może lepiej niech poczytają Franka Herberta albo Jerzego Pilcha?
9 Jak to się stało, że zacząłeś pisać książki?
Skończyłem studia, był początek XXI wieku, roboty było mało, a czasu dużo. Pracowałem jako


 dziennikarz lokalnej gazety. Tam pisałem o pladze kotów i zerwanych po burzy dachach. Przyjeżdżałem do kogoś napisać tekst, częstowano mnie kawą i ludzie zaczynali opowiadać historie nie na temat, takie które nie nadają się do podręczników ani pamiętników, wesołe smutne lokalne legendy historie rodzinne. Szkoda było tych opowieści zacząłem je spisywać fabularyzować. Wymyślać własne.

10 Pisarz z którym chciałbyś się spotkać? Dlaczego?
Kiedyś chciałem spotkać się z Jerzym Pilchem dziś wolałbym spotkać się z Olgą Tokarczuk. Chciałbym zobaczyć jak się zachowują, kim są, jak blisko lub jak daleko są od swych książek? Tylko po co oni mieliby się ze mną spotykać?
11 Czy któryś z bohaterów z napisanych książek, oddaje najbardziej twoje cechy charakteru? Jeśli tak to jaka to cecha?
Za mało napisałem, niewielu tych bohaterów. Najwięcej jest "mnie” w książce, która jeszcze nie jest ukończona. Na to pytanie odpowiem za parę lat.
12 Książka papierowa czy e-book?
Audiobook. W dzieciństwie słuchałem słuchowisk w radiu i książek w odcinkach. Potrafię rocznie przesłuchać z przyjemnością i zrozumieniem ponad 50 audiobooków. Jestem od tego uzależniony  i sprawia mi to przyjemność. Słucham jeżdżąc autem, na rowerze, podczas prac fizycznych, podczas przygotowania posiłków, podczas prac porządkowych. Słucham klasyków literatury i kryminały, literaturę fantastyczną i reportaże. Nigdy bym sam nie przeczytał tego co udaje mi się przesłuchać. Jak czegoś nie ma w wydaniu audio to oczywiście czytam w wersji książkowej mimo, że czytanie idzie wolniej.
13 Jakie cechy charakteru przydają się w pracy pisarza?
Organizacja pracy. Trzeba się zmusić do pracy i pracować regularnie I systematycznie.
14 Czy myślałeś o napisaniu innego gatunku książki niż obecny? Jeśli tak jaki by on był i o czym?
Pewnie lubię mieszać gatunki. Pisanie to taka próba. Jak popróbuję jednego to chce spróbować czegoś innego. Jeśli znajdę chwilę na pisanie to myślę że napiszę kryminał.
15  Wojtku czym jest pisanie dla ciebie ?
Relaksem, satysfakcją, zamiłowaniem. Musze jeszcze trochę pożyć by odpowiedzieć na to pytanie.

















Bardzo dziękuje za udzielenie wywiadu! 
Już jutro kolejny autor. Jak myślicie? Kobieta czy mężczyzna? :)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Upadłe anioły - Graham Masterton

Przeszłość - Każdy z nas ma taką za sobą, niezależnie czy była ona dobra czy też nie. Gdy zrobiliśmy kilka błędów albo dużo złych rzeczy, st...